--> ג'ואן ברקין– שליחת הג'ז | BliGil - מוסיקה

ג'ואן ברקין– שליחת הג'ז

ג'ואן ברקין - joanne brackeen דיון פייסבוק סוער על מיעוט נגניות ג'אז, הזכיר לנו את ג'ואן ברקין, אחת הנשים הראשונות בעולם שה...

ג'ואן ברקין - joanne brackeen
דיון פייסבוק סוער על מיעוט נגניות ג'אז, הזכיר לנו את ג'ואן ברקין, אחת הנשים הראשונות בעולם שהובילו הרכבי ג'אז, מי שעזבה את בית הספר בגיל 16 והתחילה לנגן בפסנתר במועדונים של לוס אנג'לס. והייתה האשה הראשונה והיחידה ב"שליחי הג'אז" של ארט בלייקי, מוזיקאית פורצת דרך.


מאת: יותם זיו

לא מזמן תפס את עיני פוסט של המוזיקאית איריס פורטוגלי, המנהלת האקדמית של בית הספר למוזיקה רימון. פורטוגלי, מתופפת משובחת וזמרת מנוסה ומוערכת כתבה כך:
איריס פורטוגלי
"מסקנה אחרי הצגת כל המשתתפים בכנס הג'אז הבינלאומי באסטוניה -מוסיקת הג'אז נותרה מגדרית בדיוק כפי שהייתה כשלמדתי בברקלי לפני שלושה עשורים:הבנות שרותהבנים מנגנים".
המילים של פורטוגלי עוררו דיון מרתק שנגיע אליו בהמשך. כאילו בלי קשר, מספר חודשים קודם לכן התבשרנו כולנו, כי המועמדות הראשונה (אי-פעם) של מוזיקאי ישראלי לפרס הגראמי היוקרתי (2017) היא אישה. מוזיקאית הג'אז ענת כהן, על האלבום המרגש שלה עם הגיטריסט הברזילאי מרסלו גונסלווס.
כהן, הייתה מועמדת בשתי קטגוריות של ג'אז לטיני ומוזיקת עולם. כידוע כהן לא זכתה בסופו של דבר, אבל אין לי ספק שהיא תהיה מקור השראה למוזיקאיות צעירות.
הדיון הסוער בפייסבוק הזכיר לי את אחת הנשים החשובות בג'אז העולמי, ג'ואן ברקין שקיבלה לפני שנה את תואר הכבוד היוקרתי ביותר למוזיקאים בארה"ב.NEA Jazz Master Award  
גואן ברקין
ג'ואן ברקין (ג'ואן גרוגן), פסנתרנית ומלחינה, חגגה לפני חודשיים את יום הולדתה ה-80. נולדה ב-1938 בעיר ונטורה במדינת קליפורניה ולמדה לנגן מתוך שמיעה והקשבה למוזיקה האהובה עליה, ג'אז כמובן, החל מגיל 12, והתגלתה ככשרונית בצורה יוצאת דופן, הפסנתרן ששמיעת נגינתו הכניסה אותה לעולם הג'אז היה הכוכב הגדול של התקופה, פרנקי קרלה שזכה לכינוי אשף הקלידים ( TheWizard of the keyboard).
בגיל 16, היא כבר הפסיקה את לימודיה בבית הספר כמעט לחלוטין, והחלה לנגן במועדוני הג'אז בלוס אנג'לס, "הייתי בת 16 אבל אמרתי לכולם שאני בת 21 והאמינו לי", היא מספרת. באחד הראיונות שנערכו עמה היא נשאלה על גילה הצעיר והמועדונים: "זו אולי לא הייתה הסביבה הכי בטוחה", היא השיבה, "אבל זו הייתה הסביבה, וכולנו אהבנו ג'אז".  בגיל 17 כבר הספיקה לנגן עם דקסטר גורדון, טדי אדוארדס וגם עם הסקסופוניסט צ'ארלס ברקין, שהפך לבעלה ולאבי ארבעת  ילדיה.

צ'ארלס ברקין
בלוס אנג'לס התקיים המפגש ששינה את חייה עם אחד המוזיקאים הבולטים של התקופה, המתופף ארט בלייקי המוביל והמנהיג של ההרכב האלמותי "שליחי הג'אז". המפגש ביניהם התרחש במועדון ג'אז אליו הגיע בלייקי, אשר "במקרה" היה ממוקם בקומת הקרקע של בנין מגוריה של ברקין, "באתי לשמוע את ארט בלייקי מנגן" מספרת ברקין בראיון,  "שמתי לב שיש פסנתר, אבל אין פסנתרן. שאלתי מישהו בלהקה, אם אני יכולה לנגן איתם. אמרו כן. ניגנתי ואחרי כמה דקות של נגינה, ארט הרים את הראש שלו מהתופים, ראה אותי והמשיך לנגן. בסוף ההופעה הוא אמר לי שהתקבלתי. יומיים אחרי זה הוא התקשר ושאל אם אני יכולה להצטרף למסע שלהן ליפן. נסענו ליפן".
עד מסע ההופעות ביפן, היא מעולם לא ניגנה סולו. "בהופעה הראשונה שלנו",  ספרה בראיון אחר, "פתאום, בלי התרעה מוקדמת ארט בלייקי פנה לקהל של 3000 איש ואמר: 'אנחנו יורדים מהבמה ועכשיו הפסנתרנית שלנו תנגן סולו פסנתר לפי בחירתה, הדבר הראשון שעלה לי בראש היה Just One of Those Things"
וכך למדתי לנגן סולו". ברקין (ושליחי הג'אז) היו ביפן 44 ימים ו42 הופעות כולל אחת בשבע בבוקר באולפן טלוויזיה. לדבריה, היא התמכרה לאנרגיות. 
ארט בלייקי
אחרי שנפרדה מ"שליחי הג'אז", המשיכה בקריירה המוזיקאית שלה והפכה לאישה הראשונה שהובילה הרכב ג'אז. ברקין, שדבק בה הכינוי, "פיקאסו של הג'אז" נחשבת לאחת מהפסנתרניות הטובות בעולם. מהלך שנות פעילותה כתבה מאות יצירות, הקליטה למעלה מ- 20 תקליטים בהם הייתה הנגנית המובילה , והשתתפה בלמעלה מ- 30 אלבומים נוספים כמלווה. בשנים האחרונות לצד הופעותיה, היא משמשת כמרצה בביתי הספר למוזיקה בברקלי ובניו יורק.
בחזרה לדיון בעמוד הפייסבוק של איריס פורטוגלי. אחת המגיבות ציינה מניסיונה האישי, שיש פחות נשים נגניות ג'אז בגלל האומץ הדרוש ואי הוודאות הקשורה באלתור מוזיקאלי צדדים בהן נשים פחות חזקות לטענתה. אני לא משוכנע שזו הסיבה היחידה, אבל האומץ של ג'ואן ברקין, במיוחד בתקופה בה היו הרבה פחות נשים בסצנת הג'אז העולמית, היה לבטח אחת הסיבות לפריצתה ולהישארותה בפסגה, עד היום.
קליפ ביוטיוב

תגובות

שם

הופעות חיות,5,כל הג'ז הזה,11,לימודי מוסיקה למבוגרים החדשים,2,recent,3,
rtl
item
BliGil - מוסיקה: ג'ואן ברקין– שליחת הג'ז
ג'ואן ברקין– שליחת הג'ז
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg_hGzndwTRfn_a6wTsWYtcSpOeMGxW1u1pL7SkobYSKQ5UF-lldC_mGujseDuvJYpor3MOHV-4aGXy_u_97TGOjA6vSfZF2CkwWThoq17F_Mnjn1Q4Ktl2eqs-rb3AtJShH1sYpNnHlYo/s1600/Fullscreen+capture+19092018+143202.bmp.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg_hGzndwTRfn_a6wTsWYtcSpOeMGxW1u1pL7SkobYSKQ5UF-lldC_mGujseDuvJYpor3MOHV-4aGXy_u_97TGOjA6vSfZF2CkwWThoq17F_Mnjn1Q4Ktl2eqs-rb3AtJShH1sYpNnHlYo/s72-c/Fullscreen+capture+19092018+143202.bmp.jpg
BliGil - מוסיקה
http://music.bligil.co.il/2018/09/blog-post_20.html
http://music.bligil.co.il/
http://music.bligil.co.il/
http://music.bligil.co.il/2018/09/blog-post_20.html
true
7862343014475763729
UTF-8
טוען את כל הרשומות לא נמצאו רשומות כל הכתבות קרא עוד השב בטל תגובה מחק By Home עמודים רשומות כל הכתבות מומלץ עבורך! תגיות ארכיון חיפוש כל הרשומות לא נמצאו נתונים התואמים לנתונים שהזנת חזרה לעמוד הבית ראשון שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת יום א יום ב יום ג יום ד יום ה יום ו שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ינו פבר מרץ אפר מאי יונ יול אוג ספט אוק נוב דצמ עכשיו לפני דקה לפני $$1$$ דקות לפני שעה לפני $$1$$ שעות Yesterday לפני $$1$$ ימים לפני $$1$$ שבועות יותר מ-5 שבועות עוקבים עקוב THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy